Followers

Wednesday, 6 June 2012

Laporan Trip Peacock Bass 3hb Jun 2012

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua :)

Sedar tak sedar dah 4 minggu berturut2 teman pulang ke kampung hehe. Kalau dah balik kampung tu tak pergi mengilat tak sah le ye dak. Alkisahnya hari Ahad tu teman dan kawan baik teman si Ayoi masuk lagi ke Air Kuning. Cuma kali ini si Nizam turut serta dalam trip ini. Dah lama beliau tak turun mengilat bersama sama kami selepas masing2 sudah berumahtangga. Seperti biasa kami keluar rumah seawal pagi menuju ke lokasi. Dalam perjalanan si Ayoi ada bagitahu yang dia ada ajak seorang lagi kawan dari Tronoh iaitu Ahmad Nasuha. Si Ayoi juga ada bercerita tentang trip hari Sabtu sehari sebelum teman masuk. Ramai yang datang ke Air Kuning seperti Bro Ryzalman dan kawannya 3 buah kereta. Selain itu geng PBH juga ada turut serta masuk ke Ak pada hari itu.

Kami tiba di Lokasi lebih kurang jam 7.15 pagi. Langit pun sudah kelihatan cerah pada pagi itu. Cuma AHmad Nasuha sahaja belum tiba lagi. Sementara menunggu beliau kami mulakan mengilat di port min kenyir seperti biasa. Tetap mencuba walaupun tahu peratus nak dapat saiz kasar tak berapa ada harapan. Setelah macam macam geawang digunakan masih tiada sambutan dari sang Peacock Bass. Pukul 8 lebih baru Ahmad Nasuha sampai ke lokasi dengan menaiki motor. Rajin beliau memandu motorsikal nya jauh2. Kalau dah minat, apa saja pun boleh hehe. Hampir jam 9 masih tiada sambaran, teman cadang nak beralih port lain. Sambil2 jalan ke port lain tu teman baling2 juga gewang ke reba2 berhampiran. Ada satu balingan ke reba tu teman dapat ragutan daripada pemangsa seelok saja gewang mencecah ke permukaan air. Asakan tak begitu kuat dengan mudah teman daratkan mangsa tersebut.


Gambar diatas mangsa yang tewas dengan gewang minnow Abu Garcia Tormentor. Jadi la walaupun tak besar mana. Si Nizam dan si Ayoi masih belum dapat apa2 lagi hehe. Kami bercadang untuk ubah lokasi lain iaitu port tanjung.

Setiba ke port kedua tersebut teman lihat dah ramai pengilat lain disitu. Beberapa biji kerata dan motor yang datang dari mana teman tak pasti. Ada juga beberapa pengilat yang menaiki bot di port tersebut. Oleh kerana hari semakin panas teman cari tempat2 yang redup dan sesuai untuk mengilat hehe. Sudah le bekalan air minum pun takda yang bawa. Teman mula mengilat di port tersebut dengan menggunakan gewan Popper Sugoi Splash. Balingan pertama di celahan samai terus mendapat terkaman dari sang Peacock Bass. Terkaman yang tidak sempurna dari mangsa dan kocakkan air yang sanagt kuat. Terperanjat teman dan sedikit teruja. Balingan terus dibuat di tempat yang sama tapi sudah tiada sambutan. Nasib baik tak lekat, kalu tak kompom muka ada senyum hehe. Tak lama kemudian si Ayoi, Nizam dan Ahmad Nasuha tiba di spot teman berdiri. Agaknya masing2 sudah tidak tahan kepanasan. Ahmad Nasuha juga mengenakan geawang popper jenama Yozuri 3D. Beliau terus membuat balingan ke tempat teman dapat hamburan dari sang Peacock Bass tadi. Beberapa balingan Ahmad Nasuha pulak yang mendapat ragutan kasar dari pemangsa. Agak jenuh juga la dia nak mendaratkan pemangsa kerana dah masuk bawah samai. Akhirnya mangsa berjaya didaratkan juga.





Gambar diatas Ahmad Nasuha dan mangsa yang membaham Popper Yozuri 3d nye. tak pasti panjang berapa cm. Si Ayoi pulak teman tengok asik dapat Peacock Bass juvenil sahaja. Si Nizam lansung tak dapat ape2. Kira kumpau teruk la dia haritu hehe. Teman pulak dapat sekor je dari pagi. 

2 comments:

  1. xpenah dgr nama ikan ni hehe

    ReplyDelete
  2. tengok gambar ikan kat atas nampak kecik bila pegang nampak besar.. cantik warna macam nama ikan tu.. boleh makan ek.. cm sayang je.. wat hiasan xpun lepaskan.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...