Followers

Wednesday 5 December 2012

Laporan trip Peacock Bass 2 Desember 2012

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua pembaca blog teman. Pertama sekali teman minta maaf sebab dah lama rasenya teman tak kemaskini blog teman ni. Bukan ape teman terlalu sibuk dengan urusan kerja sehingga tak sempat nak jenguk blog teman ni.

Apa apa punteman nak kongsi sedikit laporan mengilat teman pada ahad lepas bersama rakan teman di Air Kuning. Dah lama juga teman tak kesini. Musim tengkujuh ni air lombong di Air Kuning berada pada tahap tinggi dari biasa. Teman rasa masa ini yang sesuai untuk mengilat kerana air yang dalam membuatkan ikan Peacock Bass keluar dari tempat persembunyian dan makanan yang banyak.

Teman hanya bertiga ke Air Kuning pada hari itu bersama dengan kawan kawan sekampung teman. Kami tiba di lokasi dalam 7.30 pagi dan kelihatan air sedikit berangin. Banyak jugak riak ikan bermain dipermukaan dan turut kelihatan Peacock bass mengejar anak anak ikan. Tanpa berlengah teman terus mulakan aktiviti mengilat dengan menggunkan gewang permukaan Jackall Mud Sucker 90. Lebih kurang 10 minit teman mendapat sambaran daripada Pemangsa dan berjaya mendaratkan pemangsa tersebut.


Mangsa pertama teman, jadila walaupun tak sebesar mana janji layan hehe. lepas tu teman beralih ke tempat lain setelah tiada lagi sambaran daripada Peacock Bass. Sedang teman berjalan di tepi lombong teman terpandang sekumpulan anak anak ikan sekejap timbul sekejap tenggelam. Sah anak anak toman. Masih ada ibunya yang menjaga kerana teman nampak kelibatnya yang sedang berlegar legar di kawasan air yang cetek dan berumput.

Tanpa buang masa teman menukar gewang yang lebih besar sedikit iaitu Rapala Skitter walk 11. Teman tunggu sekejap supaya kelompok anak anak toman tu keluar ke kawasan lapang sedikit supay amudah untuk teman membaling gewang teman. Tiba tempat dan waktu yang sesuai teman terus melontar gewang teman tepat ke arah kumpulan anak anak toman tersebut. Dengan hanya sekali lontaran dan sedikit karauan gewang skitter walk 11 teman terus dihambur ibu toman tersebut. Dengan pantas tali pada kekili mengilat teman keluar tanpa sempat teman berbuat apa apa. Nasib tak menyebelahi teman sewaktu teman cuba pam rod teman tali utama kekili teman putus :( . Terpinga pinga teman seketika mengenangkan ibu toman dan gewang yang berjaya dibawa lari. Harap harap toman tu berjaya melepaskan gewang yang melekat pada mulutnya. Takut takut ibu toman tersebut mati kerana gewangteman tersebut. Tak apalah takde rezeki teman hari tu agaknya.

Selepas itu teman dan kawan kawan berubah ke tempat lain dimana lokasi yang terakhir biasa teman pergi. Di lokasi tersebut teman berjaya mendaratkan seekor lagi peaccok bass yang lebih besar sedikit dari yang teman dapat tadi. Juga menggunakan gewang permukaan Jackall Mud Sucker.


Tak cukup saiz yang diidamkam. Tapi jadila juga dari tak dapat lansung. memang malang nasib teman pada hari itu kerana gewang yang teman baru dapat in itersangkut pada rumpai rumpai di tengah air. Terpaksa menarik dan putus :( . Adeh, rugi besar harini, tadi Skitter walk 11, aekarang Jackall Mud Sucker plak.

Hilang mood teman nak mengilat dah. Hari pun dah panas dan sudah masuk tengahari. Teman ajak kawan kawan teman beransur pulang. Lepas ni akan datang semula ke Air Kuning ni untuk menuntut bela.

2 comments:

  1. Salam bro saya ada hantar email dan nak maklum balas dari bro jehh ..

    Sekian,
    Syafiq Mustafa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam Bro, maap lambat reply. Dah ahantar ke email?nnt saya check ye.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...