Followers

Thursday 25 August 2011

Anatomi Dan Istilah Ikan Peacock Bass

Jika posting sebelum ini teman berkongsi info tentang spesis spesis peacock bass, pada kali ini pula teman akan berkongsi info tentang anatomi dan istilah yang terdapat pada ikan peacock bass. Teman mendapat maklumat ini didalam websit lain dan teman olah semula ikut citarasa teman. Mari kita lihat apa yang ada pada ikan peacock bass.


Istilah Formal

1. Garis Menegak
Merupakan garis hitam atau gelap dan terjadi dalam bentuk tertentu dalam semua spesis chicla. Tetapi terdapat sesetengah spesis mempunya 4 garis dimana garis keempat terletak pada bahagian antara ekor dan badan (caudal peduncle).

2. Tompok Abdominal
Satu tanda gelap yang terdapat dibahagian perut yang dilindungi oleh sirip pectoral. Tompok ini terdapat pada spesimen seperti Cichla Monoculus, Cichla Ocellaris, Cichla Nigromaculata, Cichla Pleiozona dan Cichla Kelberi. Ia juga turut menampilkan beberapa tompok tompok hitam yang meliputi garis terang disekeliling tompok.

3. Bintik putih mendatar
Bintik bintik putih kecil terdapat pada semua spesis spesis peacock bass ketika diawal tumbesaran mereka kecuali pada spesis Cichla Intermedia. Bintik ini nampaklebih ketara pada spesis Cichla Temensis dan mungkin beberapa spesis lain semasa bukan tempoh kitaran pembiakan.

4. Tompok Caudal
Tompok ini bermula dengan warna gelap yang dikelilingi oleh warna keemasan pada sirip Caudal (ekor). Apabila mencapai tahap matang, tompok ini akan kelihatan menjadi lebih besar, seakan akan menjadi bentuk mata burung merak!

5. Tanda Ocellated
merupakan satu tompok yang terdapat pada sisi yang sepadan dengan garis menegak (cichla orinocencis), Bertaburan di sisi badan (cichla Melaniae) dan juga di bahagian ekor. Tompok ini turut mempunya garisan disekeliling yang bewarna keemasan.

6. Tanda Postorbital
Tanda tanda hitam yang terdapat di bahagian operculum secara mendatar bermula dari mata. Kadang kadang terdapat dalam bentuk tompok2 yang tidak teratur dan berasingan seperti yang terdapat pada spesimen Cichla Temensis.

7. Occipital bar
Merupakan jalur gelap yang terdapat di bahagian atas operculum dan menjalar ke selurh bahagian tengkuk. Terdapat pada spesimen spesimen yang besar seperti Cichla Monoculus, Cichla Pleiozona, dan Cichla Kelberi.

Diharap info yang teman kongsi bersama ini dapat memberi manfaat kepada semua rakan2 yang membaca. Jika terdapat kesalahan atau info yang tidak tepat diharap dapa diperbetulkan dan dikongsi bersama.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...