Followers

Tuesday, 23 August 2011

Peacock Bass

Haa..posting kali ini teman cuba perkenalkan kepada semua salah satu spesis ikan air tawar yang semakin mendapat tempat di Malaysia ini iaitu peacock bass. Mungkin ramai yang telah tahu tentang ikan ini,tetapi teman sekadar berkongsi maklumat dan mungkin boleh dijadikan perbincangan sesama kita.




PENGENALAN
Ikan Peacock bass berasal dari keluarga 'Cichlids' dan bukannya dari keluarga 'Bass'. Ikan ini terkenal dengan sifatnya yang sangat agresif dan mempunyai daya lawan yang tinggi. Di negara kita Malaysia, ikan ini boleh ditemui di tasik tasik, lombong tinggal, kolam tadahan banjir dan kawasan berair bersih lain. Pada awalnya ia mula ditemui di sekitar Perak, dan lama kelamaan telah merebak ke sekitar lembah kelang dan kini ia juga telah merebak ke tempat tempat lain sekitar semenanjung. Ikan ini telah dijadikan sebagai salah satu spesis 'gamefish' yang menjadi buruan para pemancing selain ikan pemangsa yang lain seperti toman, sebarau dan lain2. Pada asalnya ikan ini dibawa masuk untuk tujuan komersial tetapi telah terlepas atau dilepaskan dengan sengaja oleh segelintir pihak untuk dijadikan salah satu bentuk hiburan baru dalam arena memancing di Malaysia.

SIFAT
Ikan peacock bass ini merupakan ikan yang sangat kejam, bersifat pemangsa dan 'teritory'(menjaga kawasan) terutamanya dengan spesisnya sendiri. Ketika kecil, ia sangat sensitif dengan kualiti air dan pemakanan. Apabila telah mencapai panjang lebih 10 inci, ia mula menjadi ikan yang sangat agresif. Kitaran hidup iksn ini adalah sekitar 10 hingga 15 tahun dan boleh mencapai panjang hingga 36 inci. Ikan ini akan  menjadi lebih agresif apabila waktu mencari makan dan ketika mengawal anak.

PEMAKANAN
Diet utamanya adalah anak ikan, anak udang  dan lain-lain benda hidup didalam air atau pun permukaan air.

CIRI-CIRI
Ikan ini mempunyai bentuk badan yang unik dimana ia mempunya bentuk kepala yang berbonjol dan warna badan yang berwarna warni. Dibahagian badan, ia berwarna kuning kehijauan dan mempunyai tompokan hitam di bahagian badan dan ekor. Berwarna kemerahan pada bahagian sirip bawah badan dan kehitaman pada bahagian ekor dan sirip bahagian atas badan. Disamping itu, ia juga mudah dikenali kerana mempunyai mulut yang besar menghadap ke permukaan air serta sisik dibahagian badan yang halus. Bagi ikan peacock bass jantan yang telah cukup matang/dewasa, dibahagian kepalanya akan ditumbuhi bonggol manakala ikan peacock bass betina dewasa tidak terdapat bonggol di bahagian kepalanya.

PEMBIAKAN 
Dalam keadaan liar, ia boleh bertelur sebanyak 10,000 biji telur dalam sarangnya yang telah dibentukkan  seperti kawah bulat yang digali dalam kawasan tebing tasik yang berlumpur ketika musim hujan. Setelah menetas, anak ikan ini akan dijaga oleh induk sehinggalah ia berusia 4 minggu.

HABITAT ASAL 
Amerika Selatan, Guana, Venezuela, Peru, Brazil, Colombia dan sekitarnya.


p/s:kalau teman ada tersalah info atau kawan2 ada maklumat tambahan sila berkongsi dengan teman ye..

10 comments:

  1. Chor!! ikan betina ngan jantan nak kenal mcm mana?

    ReplyDelete
  2. Pb jantan kalo dah matang kepala ada bonggol chor..ikan betina takde.

    ReplyDelete
  3. wow! :)

    Tehaa bela ikan arowana@ikan kelisa dulu kecik je, dalam stage 1 sekarang da stage 5.. besar :)

    kecik pun mahal woo ~

    ReplyDelete
  4. aq punye pelihara ikan talapia ngan lampam je..huhu

    ReplyDelete
  5. cam kat lombong pun ada kan?
    spesis bass ni gak...
    pernah dapat dan bela :)

    ReplyDelete
  6. wah cantiknya ikan ni..
    aku mau..haha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...