Followers

Wednesday 5 October 2011

Texas Rig

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua. Sebelum ni teman ade ceritakan tentang cita2 teman nak pakai Soft Plastic Worm dalam memburu peacock bass. Tetapi ada perkara2 asa yang perlu kita tahu untuk guna Soft Plastic ini seperti jenis2 rig yang dan rig mana yang sesuai untuk digunakan. Setelah mencari sedikit info, apa yang teman dapati ialah banyak jenis rig yang telah digunakan untuk Soft Plastic ini seperti Texas rig, Carolina rig, Dropshot rig, Splitshot rig, Rockhopper rig, Mojo rig, Screw in rig, Shakin rig dan weightless rig.

Tapi, teman rase rig yang sesuai dan senang untuk beginner macam teman ni ialah Texas rig. Nampak mudah dan ringkas serta kemas. Mari teman tunjuk serba sedikit gambar cara2 nak buat texas rig ni. Cuma perlukan hook dan bullet sinker dan line. (gambar ni ehsan dari internet)

 1. Langkah pertama
Masukkan bullet sinker ke tali seperti dalam gambarajah. Pastikan kepala bullet sinker menghada tip rod.

2. Langkah kedua
Masukkan hook sedalam lebih kurang 1/2" dari atas kepala worm dan keluarkan hook sehingga ke hujung seperti didalam gambarajah. 

3. Langkah ketiga
Masukkan semula mata hook ke dalam worm dan pastikan ia tidak menembusi badan worm. pastikan juga worm berada dalam keadaan lurus dan tidak benhkok. Kalau worm bengkok ini bermakna kedudukan mata hook tidak betul.

mudah kan dan nampak kemas. Tak sabar teman nak mencubanya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...