Followers

Saturday 7 January 2012

Edisi Tak Terduga.

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua. Entry kali ni teman nak cerita pasal satu aktiviti pancingan teman yang tak dijangka. Alkisahnya pada cuti krismas yang lepas family wife teman ada buat family day kat Sepang. Di sana kami menginap disebuah rumah milik pakcik wife teman di Taman Sepang Putra. Di  belakang rumah pakcik wife teman tu ada sebuat tasik buatan dimana airnya masuk melalui muara laut. Pernah teman bersembang dengan penduduk tempatan yang datang memancing disitu, dan katanya di tasik itu ada macam2 spesis seperti siakap, ikan susu dan lain2. Cuma pada kali ini teman sendiri nak cuba mengilat di tasik itu mana tau kot2 dapat naik ikan siakap hehe. Tapi malangnya set mengilat tertinggal di kampung. Cuma yang ada hanyalah set mengilat spinning teman yang dah berabuk lama tidak digunakan. Boleh lah daripada takde. Lagi satu teman lupa yang gewang teman turut sama tertinggal dikampung, aduhhhhhh macam mana nak mengilat macam ni kalau gewang pun takde? Jadi di pekan Sepang teman cari kedai yang menjual alatan pancing, nasib baik ada. Jadi teman beli ler serba sedikit gewang, tali dan snap yang murah2.


Modal untuk beli barang barang diatas tak sampai pun RM30. Teman beli sebiji gewang minnow, sebiji gewang pensil dan sebiji popper.

Punya la teman bersemangat dan berharap dapat mendaratkan siakap pada hai itu. Tanpa membuang masa teman terus ke tasik belakang rumah tersebut untuk mengilat. Balingan pertama teman menggunakan gewang minnow terus mendapat sambutan tetapi sentapan tidak kuat atau kasar. Punya la teman seronok ingatkan dah dapat ikan siakap pertama walaupun kecil. Rupa rupanya bukan ikan siakap yang teman dapat tetapi ikan lain iaitu ikan Flower Horn. Nak tergelak pun ade dibuatnya hehe. Tapi ini kira rekod baru teman juga la..kali pertama dapat ikan Flower Horn dengan mengilat menggunakan gewang.


Hehe..ikan Flower Horn yang tidak sebesar mana. Jadila dari takde dapat lansung kan. Itu la ikan pertama dan terakhir teman dapat pada hari itu. Lepas tu teman dah tak dapat apa2 lagi. Jenuh pusing keliling tasik tapi hampa tiada sambaran daripada penghuni tasik. Mungkin ikan disini culas dengan gewang kot. Sebab ramai yang datang memancing bawan umpan hidup seperti ikan pinpin, udang dan cacing.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...