Followers

Tuesday 17 January 2012

Laporan Trip Peacock Bass 15hb Januari 2012

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua pembaca dan kawan2. Teman nak cerita sedikit tentang trip pertama teman pada tahun 2012 pada 15hb Januari hari itu. Teman pulang ke kampung halaman teman di Bidor pada hari sabtu petang tetapi tidak ada trip yang dijalankan. Namun teman ada merancang trip keesokkan harinya bersama sahabat teman si Ayoi untuk mengilat sebarau di Sungai Bidor. Tapi apakan daya, pada sebelah pagi hujan turun dengan lebat menyebabkan air sungai menjadi keruh dan kotor. Niat untuk mengilat sebarau terpaksa kami batalkan. Kami tukar rancangan untuk mengilat Peacock Bass sekitar Temoh sahaja kerana masa pun dah lewat. Kami bergerak dari Bidor pun dah pukul 10 pagi. Teman dan sahabat teman pergi ke tempat biasa kami pergi di Temoh. Tapi keadaan air kat lokasi pertama kami agak berlainan kerana airnya telah bertukar menjadi hijau tidak seperti sebelum ini. Namun kami tetap untuk cuba mengilat, mana la t ahu kot2 ada juga hasil. Hampir 15 minit mengilat baru la ada ragutan daripada sang Peacock, itu pun sahabat teman yang dapat. Hasil yang sahabat teman agak kasae juga dimana panjangnya mencecah sehingga 35cm.


Hasil sahabat teman, warna spesimen yang sangat menyerlah. Set yang sahabat teman juga terbaik :)

Teman jugak la yang dok terkial2 mengilat masih tak dapat apa2 ragutan dari Peacock Bass. Jadi teman ambil keputusan untuk mencuba gewang baru yang teman beli seperti teman cerita pada entri sebelum ini iaitu gewang pensil unpainted. Tak lama lepas itu baru le teman dapat hasilnya, tapi cuma dapat Peacock juvenil sahaja hehe.


Gambar diatas adalah Peacock Bass pertama teman pada hari itu. Lepas itu teman dan sahabat teman dah tak dapat apa2 ragutan daripada sang Peacock lagi. Jadi keputusan diambil untuk pergi ke lokasi yang lain.

Setiba di lokasi kedua cuaca sudah semakin panas. Topi pulak teman lupa nak bawak jadi tahan je la. Di lokasi kedua juga air lombong nya tak berapa nak cantik kerana sedikit keruh. Ini kerana ada aliran air yang masuk ke lombong tersebut. Tapi kami tetap cuba juga. Di lokasi kedua ini teman mendapat ragutan pertama daripada Peacock Bass dengan menggunakan gewang Bassday Sugar Minnow.


Hasil kedua teman ini juga bersaiz juvenil lagi. Saiz saiz ini banyak di lokasi tersebut dan aktif mengejar gewang. Teman menukar semula gewang yang teman gunakan mula2 tadi iaitu pensil unpainted. Selang 5 minit selepas itu pensil teman itu diragut oleh sang Peacock, kali ini kasar sedikit hasilnya.


Hasil teman di lokasi kedua dengan menggunakan pensil unpainted yang dibeli dari China.

Lepas dari itu kami dah tak dapat apa2 lagi dan memandangkan matahari pula sudah semakin memanaskan tubuh kami, kami ambil keputusan untuk pulang sahaja. Lagipun teman akan bertolak pulang ke Kuala Lumpur selepas itu. Lepas ini ada banyak cuti panjang sedikit, boleh cuba lagi nanti. Sekian sedikit laporan dari saya :)

5 comments:

  1. best nya mancing... nak start balik mancing ntah bila.. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..boleh je bro,ada masa free boleh start balik..

      Delete
  2. memang seronok tgk org mancing banyak teknik.... nak mancing sendiri tak berapa pandai.... yg tahu letak umpan terus baling kat sungai...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la, dulu2 saya pun macam bro jugak..letak umpan pastu baling.skrg dah ada kemajuan sikit..tapi tak la sampai lupa teknik yang lama tu :)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...