Followers

Thursday 18 August 2011

Peacock Bass Hunter (PBH)




Posting kali ini teman akan menceritakan tentang sebuah lagi kumpulan yang teman sertai ketika teman baru belajar casting. Kumpulan ini dinamakan Peacock Bass Hunter atau lebih mudah dikenali dengan nama PBH. Kumpulan ini telah ditubuhkan sejak tahun 2006 lagi dimana ahli asal kumpulan ini hanya terdiri dari 3 orang sahaja iaitu saudara Atiq, Shahril dan TX. Kumpulan ini berpengkalan di Ipoh, Perak dan aktif dalam memburu ikan pemangsa yang bergelar Peacock Bass di sekitar lembah kinta. Namun begitu menjelang tahun 2007/2008 ahli PBH ini semakin bertambah ramai. Mungkin ada sebilangan nama yang masih saya ingat, tapi kalau teman salah harap dapat dibetulkan. Diantara nama nama yang teman ingat adalah Poy, Big Bait, Pierre Man, Parjo, Mars, Deen Garcia dan ramai lagi. Sebelum teman menyertai kumpulan GKC yang sebelum ini teman cerita pada posting lepas, teman terlebih dahulu menyertai kumpulan PBH ini pada awal2 tahun 2008 kalu tak silap teman. 

Teman juga mengenali ramai ahli ahli PBH ini melalui Forum yang teman selalu layari iaitu Malaysian Fishing.net. Kumpulan PBH ini juga ada membuka sebuah thread khas kumpulan PBH sama seperti kumpulan GKC. Pada mulanya teman menyertai kumpulan PBH ini adalah kerana minat yang sama iaitu casting, casting ikan peacock bass. Teman masih ingat lagi sewaktu teman menyertai kumpulan ini teman masih pakai spinning reel & rod. Waktu tu juga teman baru mengenali apa itu gewang dan gewang2 yang sesuai untuk menjerat peacock bass ini hasil tunjuk ajar yang diberikan oleh ahli2 PBH. Sejak dari itu teman ada juga menyertai trip2 yang dijalanakn oleh PBH ini di sekitar batu gajah. Dibawah ini teman akan masukkan antara gambar2 trip PBH yang teman sertai..

Gambar diatas ini adalah trip pertama teman dengan ahli2 PBH. Ikan peacock bass teman yang terbesar pada hari itu dengan berat 1.2kilo menggunakan minnow Abu Garcia. Disebelah teman tu ialah saudara Atiqul atau lebih disenangi dengan panggilan Atiq juga mendapat strike dari peacock bass pad masa yang sama.





4 keping gambar diatas ini pula adalah trip marathon PBH yang diadakan di sekitar Temoh. Trip maratahon ini bermula dari lombong Air Kuning (AK), dan seterusnya membawa ke Sg. Lesong. Selepas tengahari, trip ini diteruskan pula di lombong Kg. jawa dan lombong terakhir adalah lomboh tepi jalan Temoh.


Gambar diatas ini juga adalah trip PBH di sekitar Temoh. Berdiri dari kiri ialah Man Haro, Burnsteel, Teman, Poy, Atiq dan Pierre Man.


Sebenarnya banyak lagi trip2 teman dengan ahli2 PBH ni, nanti teman akan masukkan lebih banyak gambar dan cerita teman bersama PBH ini pada posting yang akan datang.








5 comments:

  1. harap2 raya nanti ada la juga ikan ijau ni utk dicast...

    ipen...

    ReplyDelete
  2. raya ang datang ke ipen??bila tu hehe

    ReplyDelete
  3. bro,, teman nak join PBH leh tak..?he2

    ReplyDelete
  4. yang ni ang kena masuk blog ni la tanay akmal banglopb.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. Steady la Atiqul! ;P

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...