Followers

Tuesday 16 August 2011

Salam Perkenalan



Assalamualaikum semua pembaca blog..teman ni baru nak buat blog.saje2 mengisi mase lapang katekan hehe.Ape2 pun teman cuba berkongsi tentang kehidupan teman ni dalam arena hanyir iaitu sebagai pemancing.Kalau nak diiuktkan teman ni dah lame memancing,sejak dari bangku sekolah rendah lagi.Mane taknye belajar dari arwah abah..orang kate mane tumpah kuah kalau tak ke nasik.macam tu le gamaknye aku..

Dulu selalu ikut arwah pergi memancing,turun menembak ikan sungai, menjaring dan menjala. Pendek kate semua aktiviti perikanan la kecuali tuba, karen dan bom ikan je yang aku takkan buat. Masuk sekolah menengah je semakin ligat aku dengan aktiviti hanyir ni..sampai arwah dulu yang mengajar aku mancing dah lali dengan aktiviti aku ni. Celik mate capai joran pegi mancing. Berbekalkan sebatang joran dan reel sekenhen yang dibeli dengan harga RM30 mase tu,abih seluruh pelusuk Bidor tu bawak pergi memancing.

Tapi bila dah masuk ke Universiti tu,aktiviti hanyir ni pun dah semakin berkurangan. Pergi pun jarang2, makin lame joran dan reel pun dimamah  usia dah terus hilang dari pandanganmate. Tak tahu mane peginya. Tapi semua tu tak lama, tahun akhir aku di Universiti aku kembali aktif dalam dunia hanyir ni, cuma tak seperti dulu yang lebih gemar menggunakan teknik bottom. Aku telah beralih arah ke dunia casting. Pada awal2 belajar casting cuma menggunkan spinning reel,mase tu tak kenal lagi baitcaster reel. Gewang pun beli yang murah2 dan mampu milik je. Iala untuk belajar je dulu kan..lame2 semakin advanced bila terdetik hati untuk beli reel baitcaster dan belajar menggunakannya. Bila dah pandai, orang kate mesti kena ubah cara..gewang pun dah start pakai yang branded2, harga RM40-50 ke atas punya. Taktau pun ape sebenarnya tujuan,mungkin untuk kepuasan. Sampaikan gewang yang dibeli banyak tak digunakan hehe.

Begitulah sedikit sebanyak perjalanan hidup aku dalam dunia hanyir ni, lepas ni aku akan cuba posting lebih banyak tentang perjalanan dunia hanyir aku dari dulu lagi.

3 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...