Followers

Wednesday 24 August 2011

Spesis Spesis Peacock Bass

Kali ini teman akan berkongsi sedikit maklumat tentang spesis spesis peacock bass yang terdapat didunia ini. Setelah mencari sedikit maklumat didalam website2 mengenai peacock bass, terdapat lebih dari 15 spesis telah ditemui oleh pengkaji2 ikan ini. Jadi mari kita lihat dan mengenal spesis2 peacock bass ini dan kita juga boleh melihat perbezaannya antara satu sama lain.

1. Cichla Temensis
Temensis merupakan spesis terbesar dalam keluarga peacock bass. Sifatnya yang rakus dan ganas menjadikan ianya tarikan utama kepada para pemancing untuk memburunya. Pemangsa kelas atasan ini dianggap oleh ramai kaki pancing sebagai ikan buruan air tawar paling berkuasa di dunia. Temensis ini terdapat 2 fasa warna dan corak yang sangat berbeza iaitu fasa 'Assu' dan fasa 'Paca'. Fasa Assu merupakan fasa pembiakkan bagi ikan temensis ini, ia akan bertukar warna daripada gelap kepada lebih cerah. Proses transformasi corak pembiakkan ini berlaku secara perlahan lahan dimana garis hitam menegak lebih menonjol dan bintik bintik putih melintang dibadan akan hilang. Bagi fasa Paca pula, warna temensis ini berwarna lebih gelap sedikit, garis hitam menegak jugak kelihatan pudar dan terdapat bintik bintik putih melintang bermula dari pipi hingga ke bahagian ekornya. Struktur badan temensis ini juga kelihatan panjang daripada saiz standard.

2. Chicla Monoculus
Bagi spesis monoculus pula, garis menegak yang terdapat di badannya tidak panjang dan tidak melepasi garis panjang melintang yang bermula dari sirip Pectoral. Dibahagian Operculum (pipi) juga tidak terdapat tanda berwarna hitam. Ia akan menjadi warna yang sangat cantik iaitu warna kemerah merahan di bahagian bawah rahang apabila bertelur dan untuk spesimen yang besar akan terdapat garis occipital (di bahagian kepala).

3. Cichla Orinocencis
Spesis ini juga dikenali dengan nama 'taua' atau rama rama. Spesis ini wujud secara semulajadi dan boleh mencapai berat sehingga 12Lb. Spesis ini mempunyai 3 bintik (ocelli) berbeza pada sisi badan. Terdapat warna yang seragam dibadan iaitu warna kuning terang keemasan dan warna hijau zaitun. Spesis ini juga tidak mempunyai tanda gelap di bahagian operculum (pipi).

4. Cichla Ocellaris
Spesis ini juga dikenali dengan nama 'butterfly' di Florida dan beratnya juga boleh mencapai sehingga 12Lbs. Cichla Ocellaris ini mempunyai garis menegak pendek dan kadang kadang mempunyai satu bintik ocellum yang berbeza di bawah sirip dorsal kedua. Spesis ini juga tidak mempunyai tanda hitam di bahagian operculum (pipi).

5. Cichla Intermedia
Ia juga dikenali dengan nama 'Royal' peacock dikalangan pemancing Amerika. Ikan ini juga boleh mencapai berat sehingga 6Lbs. Bagi corak pula, terdapat 8 garis hitam menegak di sepanjang sisi badan dan mempunyai jalur melintang dibahagian tengah badan. Mempunyai warna hijau zaitun dan keemasan di bahagian sisi badan, manakala sirip pelvic bewarna kemerahan  dan sirip dorsal pula bewarna kebiruan.

6. Cichla Jarina
Spesis ini hampir sama dengan kumpulan temensis termasuk Chicla Temensis, Cichla Pinima, Cichla Thyrorus dan Chicla vazzoleri. Spesimen yang dipelihara menunjukan tanda operculum (pipi) sama seperti Chicla Temensis. Garis hitam mendatar yang bermula dari mata (termasuk tanda operculum) sehingga ke bahagian ekor. 3 garis gelap yang diwakili oleh barisan tompok hitam dengan garisan kuning keemasan disekililing tompok tersebut.

7. Cichla Kelberi
Kelberi ini juga serupa dengan Cichla Monoculus dan Cichla Pleizona dimana terdapat 3 garis gelap menegak yang jelas disisi badan dan tidak mempunyai tanda hitam di bahagian operculum (pipi). Juga terdapat bintik kecil pada sirip pelvik yang membezakan ia dengan spesis yang lain. Spesimen yang besar mempunya garis occipital (dibahagian kepala).

8. Cichla Melaniae
Chicla Melaniae ini adalah spesis baru yang dikenalpasti leh para pengkaji sekitar tahun 2006. Spesimen ini memaparkan 3 garis menegak yang agak menonjol warnanya dan terdapat kesan garis medial diantara ketiga tiga garis utama. Juga terdapat banyak bintik bintik hitam dengan warna muda di tepi bertaburan di sisi badan. Spesis ini seakan serupa dengan Cichla Mirianae kecuali tiada bintik kecil di bahagian kepala dan tompok hitam di bahagian tengah lateral.

9) Cichla Mirianae
Spesimen ini dibezakan dengan 3 tompok hitam yang dikenali sebagai Ocellated di sepanjang sisi badan dan tompok tompok halus di sepanjang badan bermula dari operculum(pipi) sehingga bahagian ekor. Sama seperti Cichla Melaniae cuma ia tiada garis hitam menegak.

10. Cichla Nigromaculata
Spesimen ini pula mempunya 5 garis menegak yang agak rapat di bahagian sisi badan dimana 3 garis lebih gelap dan 2 garis cerah diantara 3 garis gelap tersebut. Selain itu ia tidak mempunyai tanda htam di bahagian operculum (pipi). Keseluruhan badan bewarna gelap, lapisan hijau/keemasan dibawah dorsal hitam. Sirip bahagian atas bewarna gelap manakal sirip di bahagian bawah agak kebiruan.

11. Cichla Pinima
Mempunyai 3 garis tegak gelap yang menonjol atau tompok hitam bagi spesimen dewasa. Juga terdapat tanda tanda hitam di bahagian operculum (pipi). Jika saiz juvenil, ia mempunyai 4 atau lebih garis garis halus.

12. Cichla Piquiti
Spesimen ini agak unik daripada spesimen2 yang lain. Ia mempunyai 5 garis gelap menegak yang besar di bahagian badan apabila dewasa. Warna badan juga berbeza beza dari kelabu pucat kepada warna kekuningan.

13. Cichla Pleiozona
Spesimen ini lebih unggul daripada spesimen  Cichla Monoculus dan Cichla Kelberi dari segi skala. Mempunyai garis keempat yang agak tipikal di bahagian caudal peduncle (bahagian antara badan dan ekor). Ia juga tidak mempunyai bintik halus di bahagian sirip bawah. Mempunyai warna badan hijau zaitun, emas kekuningan dan bahagian perut bewarna putih.

14. Cichla Thyrorus
Tiada maklumat dan gambar mengenai spesimen ini.

15. Cichla Vazzoleri
Tiada maklumat dan gambar mengenai spesimen ini.

16. Rio Travesso Peacock Bass

Untuk spesimen dewasa terdapat tompok ocellated besar menggantikan garis tegak. Juga terdapat tompk hitam pada operculum (pipi). Warna kekuningan terlalu menonjol dengan sirip dorsal kebiruan dan sirip pelvik serta sirip dubur bewarna kekuningan.

17. Rio Paru Peacock Bass
Spesimen dewasa mempunyai 3 tompok hitam, 3 garis hitam menegak yang tidak panjang. Jika spesimen ini saiz juvana, terdapat titik2 putih berderet secara mendatar. Bewarna hijau zaitun dibawah sirip dorsal dan keemasan disisi badan. Abdomen nya pula bewarna putih, sirip kekuningan.

Spesis2 peacock bass diatas adalah yang terdapat di luar negara. Adakan spesis peacock bass yang terdapat di negara kita ini sama dengan spesis diatas. Faktor air dan habitat juga memainkan peranan penting menjadikan sesuatu spesis itu berlainan. Sebagai contoh peacock bass di malaysia yang tinggal dikawasan berlumut warnanya sangat kehitaman jika di bandingkan peacock bass yang tinggal di air yang bersih.

p/s:Jika terdapat kesalahan atau kekurangan dalam maklumat diatas maapkan teman ye. Atau kawan2 ade maklumat tambahan harap dapat dikongsi bersama.

3 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...