Followers

Monday 16 January 2012

Review: Gewang Pensil Unpainted

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua pembaca. Entri teman pada kali ini adalah mengenai gewang baru yang teman beli tak lain tak bukan mestilah di Ebay hehe. Cuma kali ini gewang yang teman beli ini unik sedikit dimana ia tidak berjenama dan bercorak. Gewang permukaan pensil unpainted yang dikeluarkan di China ini teman beli dengan harga yang sangat murah iaitu RM16 untuk 5 ketul. Ia tidak disertakan sekali bersama hook dan mata ikan. Ada banyak jenis gewang unpainted ini seperti minnow, crankbait dan macam2 lagi. Tapi teman cuma beli jenis pensil sahaja.


Apabila teman belek2 gewang ini baru teman tau kenapa ia dijual dengan harga yang murah, ini kerana ada sedikit cacat cela yang terdapat pada gewang2 tersebut. Tetapi tidaklah sampai tidak boleh digunakan. Lepas itu teman terus ke kedai pancing yang berdekatan dengan rumah teman untuk membeli Treble hook dan split ring untuk dipasang pada gewang2 tersebut. Kalau diikutkan kita boleh cantikkan gewang tersebut dengan mengecat warna2 kegemaran atau yang dirasakan berpotensi. Tapi teman lebih suka kalau dibiarkan kosong begitu sahaja. Dibawah ini teman cerita sedikit spesifikasi gewang tersebut:


Spesifikasi gewang:

Jenis   : Floating (gewang permukaan)
Panjang: 70mm
Berat   : 3.5gram
Hook   : Tidak disertakan
Harga  : RM16 (untuk 5 biji dan termasuk shipping dari China)


Gambar gewang dari sisi lain.


Gambar gewang dari sisi hadapan.

Untuk pengetahuan pembaca semua, teman telah menguji kebolehan dan keberkesanan gewang ini untuk menjerat Peacock Bass. Hasilnya setakat ini boleh dikatakan memberansangkan kerana teman sempat menguji hanya 2 jam sahaja. Lenggokkan nya juga amat cantik ketika membuat aksi 'walk the dog'. Selain itu ia juga mengeluarkan bunyi yang sangat kuat kerana terdapat bearing yang sederhana besar di dalamnya. Boleh didengar dari jauh. Dibawah teman sertakan gambar kejayaan teman menjeratkan Peacock Bass dengan menggunakan gewang ini:




Rating saya untuk gewang ini:

Aksi    : 9/10
Warna : 0/10
Harga  : 10/10
Kualiti : 7/10
 
Untuk sahabat sahabat yang ingin membeli gewang ini di Ebay boleh mencari dengan menaip 'Unpainted lure'.

5 comments:

  1. beli dgn ko xbuleh ka wan??? xpandai la nak beli2 kat ebay ni... hehehehehe...

    -ipen-

    ReplyDelete
  2. Wanpb..... ape....emil yahoo.kow...aku nk add friends kow...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni email yahoo aku irwan_nurli@yahoo.com

      Delete
  3. Assalamualaikum sedara, teman ada gak beli dari site tu..lum try lg plan nak mengecat dulu..teman beli minnow & crankbait..nanti bila2 free moh kite g try pb air kuning...salam kenalan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salamkenalan, insyaallah jika ada kelapangan boleh casting sesama di AK nnt :)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...